joi, 5 iunie 2014

DULCEATA DE CAPSUNI

Suntem in plin sezon al capsunilor si unde intorci capul vezi cate o gramajoara de capsuni care tot fac cu ochiul, doar-doar le-o lua cineva acasa si le va gasi o intrebuintare. Ei, uite asa am patit si eu: zile la rand am tot trecut si am mirosit capsunile de prin piata din cartier, am luat, am mancat, am luat, am mancat si pana la urma mi-am facut curaj sa prepar si eu pentru prima data dulceata de capsuni. Deci, m-am indeletnicit si am cumparat capsunile, am deschis Sanda Marin la pagina 296 si … hai sa gatim. 

INGREDIENTE (3 borcane 450g):
  • 1.2 kg capsuni
  • 1.2 kg zahar
  • 1 lamaie (zeama)
                       
MOD DE PREPARARE:
Fiind prima incercare, nu m-am dedat la cantitati de pastrat pentru la iarna. Am cumparat doar 2 kg de capsuni astfel incat sa fiu sigura ca dupa ce le spal, curat si … mananc, imi mai raman si de dulceata.
Oricum, citisem in Sanda Marin ca nu se recomanda sa gatim mai mult de 2 kg odata deoarece riscam sa le zdrobim in timpul prepararii.
Pentru inceput spalam capsunile si indepartam coditele. Intr-o cratita mai mare (eu folosesc una din inox cu fundul dublu), cea pe care o vom folosi si la fiert, punem in straturi alternative zaharul si capsunile. Acoperim cratita cu un capac si lasam la frigider peste noapte (eu am lasat chiar 24 de ore adica de seara, pana a doua zi seara cand am venit de la serviciu). 


Dupa cca 12/24 ore de imprietenire a capsunilor cu zaharul, adaugam sucul de lamaie si ne pregatim de fierbere. Nu trebuie sa adaugam apa, sucul rezultat din fructe si zahar va fi suficient sa se fiarba dulceata. 


Focul trebuie sa fie mic-mic si, in permanenta, trebuie sa indepartam spuma care se formeaza in timpul fierberii. De aceea, este indicat ca, in timp ce fierbe dulceata sa stam in permanenta langa aragaz, fara a presta alte activitati casnice. De asemenea, pentru a nu zdrobi fructele, nu se amesteca in dulceata. Ca sa nu se lipeasca, din cand in cand, scuturam/clatinam cratita usor. 











Timpul de fierbere variaza in functie de cat de subtire vrem sa ne iasa dulceata. Eu am tinut pe foc foarte mic cca 1 ora si jumatate, pana cand siropul a scazut la jumatate din cantitatea initiala. Un alt “test” este cel al picaturii: luam cu o lingura sirop si il picuram pe o farfurie – daca picatura isi pastreaza forma, atunci dulceata este suficient de “inchegata”. 


Stingem aragazul, lasam cateva minute sa se racoreasca, vorba Sandei Marin, si, cat inca este totusi fierbinte, o punem cu grija in borcanele sterilizate in prealabil. Inchidem ermetic borcanele, le intoarcem cu capacul in jos si acoperim cu o patura pentru a ajuta formarea vacuumului. Le lasam peste noapte la odihna, iar a doua zi sunt gata de parcare in camara.  


Eu nu am mai aplicat acest procedeu, deoarce am facut putina dulceata si, cu siguranta,  nu va fi rost de pastrare. Poate la transa a doua …

Pentru sterilizare, bagam borcanele intr-o tava la cuptor si le tinem jumatate de ora in cuptorul incins. Dulceata se pune fierbinte in borcanele fierbinti si se inchide capacul.
 

Pofta buna!
cemaigatescfetele!

2 comentarii:

  1. Arata atat de bine incat "i-mi lasa gura apa"....:):):)....cu siguranta am sa incerc reteta respectiva...iar de nu...gasesc eu pe cineva care sa-mi "satisfaca" aceasta pofta...:):):)

    RăspundețiȘtergere