vineri, 3 octombrie 2014

ZACUSCA DE VINETE


Nu am intentionat vreodata sa ma apuc de facut zacusca. Sunt o mare amatoare, insa de fiecare apelam la … mama. Imi aduc aminte din copilarie oala in care se gatea zacusca – o vedeam ca pe o chestie imensa, la care mama fierbea de zor si cand termina apareau, in tranzit, pe bufetul de bucatarie borcanele, care intotdeauna mi se pareau putine in comparatie cu imensitatea oalei. Timpul a trecut si am ajuns si eu la … zacusca. Cu telefonul la ureche si creionul in mana, am intrebat-o pe mama cum se face zacusca. Am luat notite, am facut cumparaturi, am copt, am tocat, am sunat din nou, am fiert si … victorieeeee – am facut zacusca. 

Prima mea zacuscaSunt atat de mandra incat, iata-ma acum impartasind la toata lumea reteta succesului meu in materie de zacusca. 
   
 INGREDIENTE:
  • 3 kg vinete
  • 2.5 kg ardei kapia/gogosari
  • 1.5 kg ceapa
  • 500 ml ulei
  • 1l suc de rosii
  • 3-4 foi de dafin
  • 1 lingurita sare
  • 1 lingurita piper macinat                         
MOD DE PREPARARE:
Se coc vinetele si ardeii, in cuptor sau pe gratar, dupa cum este la indemana fiecaruia. Eu am un gratar, nu foarte mare (25 x 30 cm) din aluminiu, pentru aragaz, pe care l-am utilizat intens la aceasta reteta.  Odata coapte, lasam legumele sa se raceasca, eventual cu un capac deasupra, astfel incat curatarea sa se faca cat mai usor. 
Vinetele coapte si curatate se lasa la scurs cateva ore bune, astfel incat sa eliminam cat mai mult din zeama amaruie.   


Ardeii se curata de coaja, cotoare si seminte si, pana le vine randul la cratita, ii punem intr-un castron, iar in cazul loc pastram zeama. Nu recomand sa spalati legumele pentru a indeparta mai usor semintele sau urmele de coaja pentru ca, in contact cu apa, isi pierd din savoare.


Curatam ceapa, o tocam marunt si o punem la calit in uleiul incins.


Mare atentie la marimea cratitei. Eu, pentru cantitatile prezentate, am folosit o cratita de 8l, in care toate au incaput la fix. De asemenea, este bine ca oala sa aiba fund gros sau sa nu se aseze direct pe flacara aragazului, ci sa intercalam o plita/tabla intre oala si flacara. Eu nu am avut asa ceva in dotare, prin urmare am amestecat ceva mai des si am tinut focul mai mic, bineinteles lungind astfel timpul de gatire.

Cand ceapa a devenit aurie, adaugam ardeii tocati in bucati cam de 1 cm si zeama lasata de ei. Nu va fie teama pentru ca la fierbere se vor “topi” mai mult de jumatate, atat cat sa dea bine in compozitie. Lasam la fiert, amestecand destul de des, cca 20 de minute.


Adaugam si vinetele scurse bine si taiate tot in bucati de cca 1 cm. Utilizati doar cutite/linguri nemetalice (lemn, ceramica) in procesarea vinetelor pentru ca, altfel, se vor oxida si se vor inchide la culoare. 


Dupa cca 30-40 de minute de fiert impreuna, timp in care nu uitam sa amestecam din cand in cand in oala, vine randul sa adaugam sucul de rosii, foile de dafin, piperul si sarea. 

Lasam totul la fiert pana cand uleiul se ridica la suprafata, amestecand cu grija, destul de des, pentru ca zacusca se ingroasa si are tentinda de a se lipi de fundul oalei.

Dupa ce am stins aragazul, punem zacusca fierbinte in borcanele sterilizate, si ele fierbinti (despre sterilizarea borcanelor am scris in reteta de dulceata de capsuni). Din cantitatile de ingrediente prezentate, mi-au iesit 9 borcane de 370g.



Desi pare complicat, sa stiti ca nu este chiar asa. Cantitatile nu sunt batute in cuie, asa ca daca mai aveti vreo vanata sau 2 ardei in plus, adaugati-le cu incredere ca nu se intampla nimic grav. La fel si cu sucul de rosii. Daca vi se pare prea ca v-ar subtia foarte mult compozitia, puteti pune mai putin, insa veti obtine o zacusca mai dulceaga. 

Deci, nu va opriti la detalii si incercati macar odata sa faceti zacusca. Sigur veti obtine o zacusca delicioasa.
  
Spor la treaba!

 

Pofta buna!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu